حلقه تکرار یا لوپ در افتر افکت

بازدید: 3956 بازدید

در این نوشته می خواهیم به کار کرد حلقه تکرار در افتر افکت یا لوپ ( loop ) بپردازیم. در نرم افزار ادوبی افتر افکت برای راحت تر کردن استفاده از این نرم افزار خیلی خاصیت ها و راهکار ها پیش بینی شده تا کاربران بتوانند با دردسر کمتری به پیشرفت در ساخت پروژه روبرو شوند. یکی از این روش های پر کاربرد استفاده از کد هایی است که به عنوان دستور مشخص بر روی لایه ها اعمال می شوند.

 

حلقه تکرار یا لوپ در افتر افکت

یکی از پرکاربرد ترین کدهایی که طراحان پروژه افتر افکت از آن بهره می برند کد دستور لوپ است که با یک کد کوتاه اجازه تکرار شدن به انیمیشن می دهند یعنی انیمیشن اجرا شده توسط کی فریم ها را در یک حلقه تکرار قرار می دهند و به آن دستور اجرای متوالی خواهد داد.

 

روش استفاده از لوپ (loop) در افتر افکت

استفاده از حلقه تکرار یا لوپ نیازمند این می باشد که ابتدا انیمیشنی که می خواهیم تکرار را برای آن در نظر بگیریم را ایجاد کرده باشیم . برای مثال ما می خواهیم یک جابجایی یا انتقال پوزیشن را در این حلقه قرار دهیم. خب بنابر این حداقل به 2 کی فریم نیاز خواهیم داشت. یعنی نقطه شروع و نقطه پایانی

[irp posts=”6215″ name=”آموزش ساخت کی فریم در افتر افکت”]

پس از ایجاد کی فریم بر روی پوزیشن (position) نوبت به افزودن خاصیت Loop به این انتقال می باشد. بنابراین در این مرحله با نگه داشتن کلید ALT بر روی صفحه کلید و کلیک بر روی نماد کیفریم یا همان کرنومتر مانند تصویر زیر کلیک میکنیم. پس از کلیک یه کادر برایمان قابل رویت خواهد بود که محل درج کد مورد نظر یعنی کد حلقه تکرار یا لوپ می باشد.

 

حلقه تکرار یا لوپ در افتر افکت

 

انواع کد لوپ (loop) در افتر افکت

 

برای اجرای کد لوپ کافیست عبارتی مانند عبارت زیر را در محل درج کد قرار دهید

  • loopOut()

دستور بالا بدون کم و کاست حلقه ی شما را تکرار خواهد کرد بدون محدودیت. ولی کدهایی نیز وجود دارند که میتوانید بصورت متنوع تری این حلقه تکرار یا لوپ را اجرا کنید نظیر کد های زیر

 

  • loopOut(“pingpong”);

  • loopOut(“offset”);

  • loopOut(“continue”);

  • loopOut(); or loopOut(“cycle”);

 

حلقه تکرار یا لوپ در افتر افکت

 

هر کدام از این کدها روش خاصی برای تکرار و loop کردن را در پیش خواهند گرفت که به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

 

  • حلقه لوپ CYCLE : 

این حلقه را اگر در شکل بالا دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که پس از اتمام انیمیشن شما از ابتدا و به صورت متوالی کیفریم ها را دنبال می کند. کد دستوری حلقه سیکل loopOut(); یا loopOut(“cycle”) می باشد.

حلقه تکرار

  • حلقه پینگ پنک :

حلقه ping pong همانطور که از نامش پیداست خاصیت رفت و برگشت منظمی را در پیش می گیرد و حلقه پس از اتمام برعکس عمل می کند و این روال مانند یک توپ پینگ پنگ ادامه خواهد داشت. در تصویر بالا نیز می توانید این اتفاق را مشاهده کنید.

 

  • حلقه Offset :

با مشاهده تصویر پایین می توانید به خاصیت حلقه لوپ آفست پی ببرید. این حلقه تکرار انیمیشن را از نقطه ی پایانی خود آغاز می کند. بدین معنی که زمانی که می خواهد تکرار را انجام دهد از همان نقطه ای که به پایان رسانده تکرار را آغاز می کند و این عمل را در تمام طول مدت زمان لایه انجام خواهد داد.

 

حلقه تکرار

 

  • حلقه Continue :

حلقه Continue یا ادامه نیز در عین سادگی جزء محبوب ترین کد های حلقه تکرار یا حلقه لوپ دانست. continue هنگامی که با لایه های زیادی کار می کنید ، این کد واقعا مفید است. اگر شما یک شی دارید که فقط مسافت کمی را طی می کند ، اما می خواهید آن را به جلو ادامه دهید ، به جای اینکه با ایجاد کی فریم این اتفاق را رقم بزنید ، می توانید عبارت continue را به سادگی اضافه کنید ، و این باعث می شود شیء به طور نامحدود در مسیر خود ادامه یابد.

 

[irp]

 

احتمالا اگر برای اولین بار کد های حلقه تکرار یا لوپ در افتر افکت را مشاهده کرده باشید برایتان مقداری دلهره آور باشد. ولی پس از اینکه این موارد را بر روی لایه های خود در افترافکت امتحان کنید و نتیجه آن را ببینید حتما شگفت زده خواهید شد. سعی خواهید کرد از این به بعد مثل سابق از ساخت کی فریم های پر تعداد و گیج کننده دست بکشید و با قرار دادن یک کد کوتاه نتیجه ی بهتری نسبت به قبل بگیرید.

 

امیدوارم این مقاله پاسخگوی سوالات شما در خصوص عملکرد حلقه لوپ در افتر افکت بوده باشد. اگر سوالی در این خصوص دارید می توانید در بخش نظرات ما را آگاه سازید تا در رسیدن به جواب سوالاتان یاری تان کنیم.

 

با تشکر : بیگ موشن

 

قالب اکولایزر بیگ موشناشتراک ویژه کاربران بیگ موشن