استاپ موشن چیست؟

بازدید: 2048 بازدید

استاپ موشن چیست؟ هنر زنده کردن اشیا بی‌جان به زندگی. در حالی که برخی فیلم سازان ممکن است این سبک انیمیشن را کسل‌کننده بدانند،اما کسانی هستند که از آن به عنوان یک شکل هنری تقدیر و قدردانی می‌کنند. چیزی جادویی در مورد لمس فیزیکی اشیا وجود دارد که فرد آن را لمس می‌کند تا خود را در کار یک حرکت غوطه‌ور کند، و استاپ موشن به آرامی به خاطر سبک خاص خودش به رسمیت شناخته می‌شود.

ریشه آن به اواخر دهه ۱۸۰۰ برمی گردد، تا زمانی که فیلم “جادوی فیلم” به بینندگان کمک کرد تا باور کنند که اشیا به تنهایی حرکت می‌کنند. متاسفانه، در مقایسه با تصاویر گرافیک رایانه‌ای (انیمیشن)، استاپ موشن ممکن است به نظر بینندگان دلگیر به نظر برسد، چرا که حرکات متلاطم آن را می توان برای مخاطب “برگشت به گذشته” خواند.

 

استاپ موشن چیست؟

 

روش ساخت استاپ موشن

تکنیک استاپ موشن به صورت توالی عکس های پی در پی صورت میگیرد. هر عکس یک فریم محاسبه می شود و پس از ساخت یک فریم یا گرفتن یک عکس می بایست تغییری اندک در چیدمان شیء مورد نظر صورت داد و مجددا به ساخت فریم بعدی پرداخت. سپس پس ار تشکیل فریم های متعدد از جابجایی شی ء مورد نظر و قرار دادن فریم هم پشت سر هم در یک مدت زمان مشخص به یک ویدئوی واحد از جابجایی شیء و یا اشیاء موجود در تصویر خواهیم رسید که به آن استاپ موشن گفته می شود. برای چیدمان تصاویر پشت سر هم نیز نرم افزار های گوناگی وجود دارد که می توان از آنها برای ساخت استاپ موشن استفاده کرد. یکی از این نرم افزار ها که بصورت حرفه ای می توان از آن خروجی دریافت کرد نرم افزار ادوبی افتر افکت می باشد.

 

با این حال، تکنولوژی پیشرفت کرده‌است تا این فرآیند را بهبود بخشد. بنابراین این سبک انیمیشن دیگر نمی‌تواند در مقایسه با رقبایش پیش از این در نظر گرفته شود. این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه این حرکت با نگاه به تاریخچه آن محبوب شده‌ است و بررسی می‌کند که چگونه استودیو های دیگر در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند. اگر چه این سبک در مقایسه با دیگر سبک‌های انیمیشن مانند جلوه های ویژه، جذابیت خود را دارد که فیلمسازان را هدایت می‌کند تا این رسانه را به دلایل سبکی انتخاب کنند، چرا که این حرکت می‌تواند حس “هنر” را به مخاطب ارائه دهد.

 

ساخت استاپ موشن

 

استاپ موشن: یک تاریخ مختصر

اگر بخواهیم به طور خلاصه استاپ موشن را معرفی کنیم می توانیم بگوییم که این هنر دستکاری اشتیاء است. چون شی در جابجایی های کوچک بین فریم های عکس برداری به حرکت در می‌آید. این باعث ایجاد توهم می‌شود که شی در حال حرکت است. روش های زیادی از استاپ موشن برای بکار گیری از این سبک انیمیشن وجود دارد. برای مثال انیمیشن خاک رس رایج‌ترین شکل استاپ موشن است که در آن مدل‌های رسی در اطراف یک اسکلت سیمی ایجاد می‌شوند تا به عنوان سوژه مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین انیمیشن Time-Lapse نیز وجود دارد که در آن تک فریم ها در فواصل دوره ای گرفته می شوند (بطور مثال: برای تغییر وضعیت آب و هوا در طی یک روز) ، انیمیشن عروسکی و پیکسلاسیون ، که سوژه های انسان را از قاب به فریم دیگر منتقل می کند.

با چنین تاریخچه ای غنی ، غیرممکن است که این دوره مختصر از تاریخ را به عنوان گام های نخست انیمیشن سازی نادیده گرفت. زیرا استاپ موشن پایه گذار انیمیشن های فعلی می باشد ، و هم اکنون نیز کاربرد هایی از این تکنیک را در برخی انیمیشن ها می توانیم مشاهده کنیم.

 

استاپ موشن

 

 

قالب اکولایزر بیگ موشناشتراک ویژه کاربران بیگ موشن