آشنایی با نوار ابزار اصلی در افتر افکت

بازدید: 2985 بازدید

در مقاله های مختلف در مورد بخش های مختلف و اجزای محیط کار افتر افکت به طور کامل پرداختیم. نحوه ساخت کامپوزیشن و تنظیمات کامپوزیشن و وارد کردن فایل به افتر افکت را توضیح دادیم.در این مقاله به آشنایی با نوار ابزار اصلی  در افترافکت خواهیم پرداخت.

آشنایی با نوار ابزار اصلی در افتر افکت  (Main toolbar)

نوار ابزار اصلی ، پرکاربرد ترین نوار در افتر افکت  در قسمت بالایی پنجره برنامه شما قرار دارد. نوار ابزار حاوی تمام ابزارهایی است که شما نیاز دارید تا فایل ها و لایه های کار را در افتر افکت ایجاد کنید.در زیر نوار منو، نوار ابزار را مشاهده خواهید کرد.

نوار ابزار اصلی

همانطور که در تصویر بالا ملاحظه می کنید کلمه میانبر هر کدام از ابزار در زیر ابزار نمایش داده شده

 

selection tool  : ابزاری آشنا برای جابجایی و تغییر سایز دادن آبجکت ها در افتر افکت که مشابه آن را در دیگر نرم افزار های ادوبی مانند فتوشاپ دیده اید.

hand tool : با استفاده از ابزار دست در افتر افکت می توانید پانل کامپوزیشن را حرکت دهید. هر زمانی که شما برای بزرگنمایی استفاده می کنید، می توانید از این ابزار برای حرکت کامپوزیشن استفاده کنید. استفاده از این ابزار در خروجی تاثیری نخواهد داشت.

zoom tool : برای بزرگنمایی و بلعکس کوچک کردن نمای دید کاربر استفاده می شود. استفاده ازاین ابزار تاثیری در خروجی نخواهد داشت.

Rotation tool : به وسیله این ابزار می توانید اشیا را بچرخانید. البته برای بهتر انجام دادن چرخش استفاده از این ابزار در ترنسفرم توصیه می شود چون بصورت دقیق تری می توان در آن قسمت این عمل را انجام داد.

unified camera tool : ابزاری قدرتمند در زمینه سه بعدی استفاده زیادی از این ابزار می شود که مانند یک دوربین می توان از سمت های مختلف اشیا را نمایش در آورد.

pan behind : یکی از پر کاربرد ترین ابزار در افتر افکت pan behind یا anchor point می باشد که اشاره به مرکز ثقل آبجکت یا کامپوزیشن دارد.

(توضیح بهتر)

هنگامی که شما هر جسم را انتخاب می کنید، می توانید نقطه ای را در مرکز شیء مشاهده کنید که نقطه  آنچور پوینت نامیده میشود. بنابراین اگر میخواهید موقعیت این نقطه را تغییر دهید، ابزار  (Anchor Point) را انتخاب کنید و موقعیت نقطه پایانی را تغییر دهید. سپس اگر بخواهید شی ء را بچرخانید، می توانید شیء را با توجه به نقطۀ انکر پوینت یا مرکز ثقل در نظر گرفته به چرخش در آورید.

Rectangel tool : برای ترسیم چند بعدی و شیپ لایر به کار می رود و در مواردی بصورت حالت ماسک نیز در افتر افکت به کار می رود.

Pen tool : ابزاری کار آمد برای ترسیم خط و یا ساخت شی ء و ماسک استفاده های گوناگونی از این ابزار می شود.

type tool : برای قرار دادن متن در محیط افتر افکت از ابزار type استفاده میشود.

brush tool : یک قلم مو برای ترسیم روی شی ء به کار می رود. همانند ابزار براش در فتوشاپ، البته با کار برد های بیشتر در افتر افکت.

clone stamp tool : نمونه این ابزار را نیز در فتوشاپ دیده اید. به طور کلی با همان خواص یعنی جایگزین کردن قسمتی از شی ء در محلی دیگر.

eraser tool : ابزاری برای پاک کردن بخشی از تصویر و یا شی ء

roto brush tool : از این ابزار برای انتخاب بخشی از تصویر با استفاده از تفکیک هایی که در تصویر موجود دارد را با حساسیت های خود انتخاب می کند. به نوعی مانند قلم سحر آمیز در فتوشاپ البته به شکلی دیگر

puppet pin tool : از این ابزار بیشتر در زمینه موشن گرافیک و به حرکت در آوردن شی ء و یا تصویر استفاده می شود و می توان از اشیا یک انیمیشن به وجود آورد.

(یادگیری بهتر را با بکار بردن این ابزار و تمرین کردن امکان پذیر بوده. برای درک بهتر باید در محیط افتر افکت از این ابزار ها استفاده کنید)

با کلیک کردن بر روی آیکون هایی که مثلث کوچکتر در گوشه سمت راست پایین دارند، می توانید منوی کشویی را باز کنید که گزینه های بیشتری را در آن انتخاب خاص ابزار فراهم می کند. پس از انتخاب، برخی از ابزارها دسترسی به کنترل های ابزار فعال را، همانطور که در تصویر بالا دیده می شود، باز می کنند. در زیر، می توانید مواردی را که گزینه های بیشتری در منوی کشویی خود دارند انتخاب کنید.

نوار ابزار اصلی در افتر افکت

 

در این مقاله به اجزای نوار ابزار اصلی Main toolbar پرداختیم و کاربرد این ابزار ها اشاره کردیم. برای ساخت پروژه افتر افکت باید به درک کاملی از اصول ابتدایی و آشنایی با اجزای افتر افکت نیاز داریم که در مقاله های گذشته به برخی از آنها نظیر محیط افتر افکت ، ساخت کامپوزیشن ، تنظیمات کامپوزیشن و وارد کردن فایل در افتر افکت و … پرداخته ایم که می توانید با کلیک بر روی لینک مقاله به صفحات مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

 

 

 

قالب اکولایزر بیگ موشناشتراک ویژه کاربران بیگ موشن