کروماکی چیست و چه کار بردی دارد؟

بازدید: 2327 بازدید

امروزه در صنعت سینمایی و تصویر برداری از ابزار های مختلفی برای بهبود و تسریع ساخت تصاویر و جلوه های ویژه بهره می برند که کار را برای سازندگان این صنعت راحت تر و کیفیت آن را بهتر نموده. در این مقاله یکی از پرکاربرد ترین ابزارها که هم از نظر هزینه و هم از نظر کیفیت کار باعث محبوبیت در بین فیلم سازان و طراحان شده را بررسی خواهیم کرد.

کروماکی

کروماکی چیست؟

پرده سبز یا کروماکی نیز یکی از این ابزار می باشد. که استفاده از این روش بسیار فراگیر شده و می توان گفت در صنعت تصویر برداری و فیلم سازی کمتر کسی را پیدا می کنید که به سراغ این ابزار نرفته باشد.

کروماکی به محیطی گفته می شود که بصورت یکدست فضای آن به یک رنگ خاص تبدیل شده تا بتوان زمینه را به راحتی از تصویر حذف نمود و تصویری که می خواهیم را جایگزین زمینه یک دست خود کنیم. تنها قابلیت تمایز بین رنگ های به کار رفته در تصویر اصلی با پرده ایست که برای این کار درنظر خواهد گرفته شد.

پرده سبز

اکثر افراد پرده کروماکی را به رنگ سبز تشبیه می کنند چون بیشترین کاربرد را از بین سایر رنگ ها داراست و دلیل استفاده از رنگ سبز نیز به این علت است که رنگ سبز کمترین دخالت را در رنگدانه های پوست انسان دارد و می توان بدون آسیب رسانده به تصویر رنگ زمینه را از تصویر جدا کرد.

از دیگر رنگ هایی که این خاصیت را داراست رنگ آبی است که بعد از رنگ سبز بیشترین کاربرد را در ابزار کروماکی داراست. البته می بایست پرده کروماکی را با در نظر گرفتن رنگ های به کار رفته در سوژه انتخاب نمود. یعنی تضاد رنگ ها را به خوبی در نظر گرفت.

کروماکی چیست؟

موارد استفاده از کروماکی

کروماکی را در خیلی از محصولات ویدئویی می توان مشاهده کرد مانند رسانه های تلویزیونی جهت پخش اخبار و یا هر محیطی که یک فرد راوی موضوعیست که می بایست از بک گراند پشت فرد روایت کننده یا همان مجری تصاویری در مورد شرح بهتر مطلب می توان از آنها بهره برد . مانند تصاویر مربوط به هواشناسی یا ویدئوهایی که همیشه در حین انتشار خبر برای درک بهتر برای بیننده به نمایش در می آیند.

کروماکی چیست و چه کار بردی دارد؟

می توان به طور کلی اکثر موارد استفاده از کروماکی را به 4 بخش عمده قسمت بندی کرد.

  • بازی های ویدیویی
  • موشن گرافیک
  • اخبار هواشناسی
  • فیلم و تلویزیون

برای اینکه ما از این فن آوری بتوانیم برای نمایش های خود بهره ببریم نیازمند به آشنایی با ویرایش تصاویری که در این محیط یعنی پرده سبز یا کروماکی ضبط شده اطلاعاتی کسب کنیم . برای آموزش استفاده از پرده سبز بیگ موشن مقاله ای در وب سایت منتشر کرده که می توانیم با استفاده از نرم افزار افتر افکت به این توانایی دست پیدا کنیم. بنابراین برای مشاهده آموزش کروماکی و استفاده از ویرایش پرده سبز می توانید با کلیک بر روی این گزینه به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

 

آموزش ویرایش کروماکی

قالب اکولایزر بیگ موشناشتراک ویژه کاربران بیگ موشن